Predloženo poništenje privatizacije Željeznica FBiH

22.08.2013
Print Friendly, PDF & Email

Vlada FBiH bi trebala poništiti djelomičnu privatizaciju Željeznica FBIH – predložila je revizorska firma Revicus u svom Izvještaju o reviziji ove privatizacije.

Željeznice FBiH

Udio od 8,184 posto vlasništva nad Željeznicama FBiH je prodat za certifikate, čija je tržišna vrijednost u vrijeme prodaje iznosila 175.000 KM. (FOTO CIN)

Piše: Centar za istraživačko novinarstvo

Dio Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) je privatiziran nezakonito i uz niz proceduralnih grešaka, utvrdili su revizori. Preporučili su vlastima da ponište proces privatizacije, ali priznaju njene posljedice – privatizirani kapital koji je upisan u sudski registar.

Omjer privatnog i državnog vlasništva nad ŽFBiH je još uvijek nejasan, iako je prošlo dvanaest godina od privatizacije koju bi najbolje bilo poništiti, piše u Izvještaju o privatizaciji ovog preduzeća, koji je po nalogu Vlade FBiH uradila revizorska firma Revicus iz Zenice.

Izvještaj je u augustu prošle godine dostavljen Vladi na daljnje postupanje. Jedina konkretna akcija vlasti od tada bilo je održavanje sastanka predstavnika Vlade, Željeznica FBiH, Agencije za privatizaciju i Revicusa.

Nadležno Ministarstvo prometa i komunikacija FBiH je trebalo prijedloge revizije dati Vladi FBIH na izjašnjenje. Iz Vlade FBiH kažu da to nije urađeno uglavnom zbog teškog stanja u Željeznicama FBiH i nesređene političke situacije unutar Vlade.

Revizori su u Izvještaju naveli niz problema i propusta učinjenih tokom nezakonite privatizacije, o kojoj je Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) pisao 2007. godine, te predložili moguća rješenja nastale vlasničke zavrzlame.

Preduzeće Željeznice Federacije BiH (ŽFBIH) je osnovano početkom 2002. Nastalo je spajanjem preduzeća Željeznice BiH (ŽBiH) iz Sarajeva i Željeznice Herceg-Bosne (ŽHB) iz Mostara, koja su djelomično privatizovana godinu dana ranije.

Agencija za privatizaciju FBIH je dozvolila privatizaciju iako preduzeća nisu dostavila dokaz o vlasništvu nad nekretninama, što propisuju Zakon o privatizaciji FBiH i drugi propisi koji uređuju privatizaciju.

Plan privatizacije je bio odvojiti Infrastrukturu (tračnice i signalizaciju) od Operatera (putničkih i teretnih vozova) te privatizirati 49 posto Operatera. Država bi zadržala u svom vlasništvu infrastrukturu i mogućnost da je iznajmljuje svim zainteresovanim operaterima.

Međutim, privatizacije mostarskog i sarajevskog preduzeća su provedene prije nego što su Zakonom o željeznicama FBIH definisani pojmovi ključni za privatizaciju kao što su: željeznička kompanija, željeznički operater i infrastruktura.

Ni privatizirana preduzeća niti novoosnovane ŽFBIH nisu podijeljena na operatera i infrastrukturu, pa je postalo nejasno ko je vlasnik kojeg kapitala u novoosnovanim ŽFBiH i koji je omjer privatnog i državnog vlasništva.

To je otvorilo put i Agenciji za privatizaciju i dioničarima da svojim odlukama iz 2004. I 2005. godine mijenjaju postotak i omjer privatnog i državnog kapitala ŽFBiH bez ikakvih realnih osnova za takve promjene, stoji u Izvještaju.

Naknadni proces privatizacije novoosnovanog preduzeća ŽFBiH iz 2005. godine je osmišljen samo kako bi ranije privatizovani kapital mogao biti registrovan u novom preduzeću, odnosno kako bi se formalno privatiziralo nešto što je bilo privatizirano još u vrijeme postojanja odvojenih željezničkih preduzeća u Mostaru i Sarajevu, stoji u izvještaju.

U Izvještaju Revicusa također stoji da treba poništiti Odluku o ovakvom načinu privatizacije ŽFBiH. Vladi je predloženo da kao većinski vlasnik dogovori preregistraciju ili ponovno osnivanje jedinstvenog željezničkog preduzeća, ali da ima na umu eventualno obeštećenje dioničara.

Novo željezničko preduzeće bi trebalo registrovati kao holding dva odvojena preduzeća: Infrastruktura i Operater, jer bi se samo na taj način mogla planirati eventualna privatizacija Operatera.

Revizori su predložili vlastima da, bez obzira na sve opisane nedostatke privatizacije, priznaju postojeću strukturu vlasništva nad kapitalom, prema kojoj je 91,816 posto ŽFBIH u državnom a 8,184 posto u privatnom vlasništvu, jer je ovo realističan iznos i omjer strukture kapitala koji je uz to registrovan na sudu, stoji u Izvještaju.

Objavljeno 22. 8. 2013.

Print Friendly, PDF & Email
Preuzimanje sadržaja Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) dozvoljeno je uz obavezno navođenje izvora i povezivanje na www.cin.ba.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Označena polja je obavezno popuniti.

Bijeli hljeb

Energopotencijal u BiH

Javne nabavke