Javne institucije i preduzeća svake godine troše značajne sume novca (oko 7.5 milijardi KM u pet godina) za različite vrste nabavki, koje su im potrebne za normalno funkcioniranje te obavljanje poslova iz svoje nadležnosti. Kupovina uredskog materijala, avionskih karata, bolničkih kreveta, sanitetskih vata, laboratorijske opreme, održavanje računarske opreme, asfaltiranja ulica pa sve do nabavke borbenih aviona i izgradnje autoputeva, aerodroma, stadiona ili hidrocentrala – sve su to primjeri roba, usluga ili radova koje država nabavlja na tržištu od, uglavnom, privatnih kompanija.
Budući da se institucije finansiraju javnim novcem, zakonom su propisana pravila i procedure koje je potrebno ispoštovati prilikom nabavke, kako bi se zaštitio javni interes i osiguralo racionalno trošenje budžetskih sredstava.
U Bosni i Hercegovini, način na koji se provodi javne nabavke, te obaveze i odgovornosti svih učesnika u tom procesu, regulisana su Zakonom o javnim nabavkama BiH, koji je stupio na snagu u novembru 2014. godine, te podzakonskim aktima. Zakon o javnim nabavkama su dužne primjenjivati sve institucije koje su u javnom vlasništvu i koje se finansiraju novcem poreznih obveznika, uključujući ministarstva, agencije, javna preduzeća, jedinice lokalne vlasti, bolnice, škole, policijske uprave, socijalne službe, pravosudne institucije i slično.
Zakonom je uspostavljen tzv. decentralizirani sistem javnih nabavki, što znači da nabavke provode pojedinačno ugovorni organi.
Javne nabavke provode se u nekoliko koraka. Prvo ugovorni organ napravi procjenu vlastitih potreba za nabavkom te na osnovu toga napravi plan nabavki. Nakon što je osiguran budžet, ugovorni organ započinje konkretnu nabavku tako što u tenderskoj dokumentaciji definira predmet nabavki, kriterije na osnovu kojih će ocjenjivati kandidate i njihove ponude, te metodu (vrsta postupka) putem koje će se vršiti nabavka. Potom slijedi tenderska faza u kojoj ugovorni organ objavljuju poziv potencijalnim ponuđačima da dostave svoje ponude, te nakon isteka roka za dostavu ponuda, komisija ocjenjuje ponude te bira pobjednika tendera, odnosno ponuđača čija je ponuda ocijenjena kao najbolja.
Ukoliko niko od učesnika na tenderu nije uložio žalbu na provedeni postupak, ugovorni organ sklapa ugovor sa izabranim ponuđačem, čime počinje realizacija nabavke prema uslovima definiranim u javnom pozivu, odnosno sklopljenom ugovoru.
Kada ponuđači smatraju da je u postupku javne nabavke prekršen zakon ili narušena njihova prava, imaju pravo na žalbu. U postupcima javnih nabavki, ugovorni organi koji provode postupke javne nabavke imaju status prvostepenog organa, pa se tako eventualne žalbe na provedbu procedure javne nabavke ulažu najprije ugovornom organu kao prvostepenoj instanci. Ukoliko ugovorni organ odbije ili odbaci žalbu, prema trenutnom zakonskom rješenju, automatski ju šalje pred drugostepeni organ, odnosno Ured za razmatranje žalbi Bosne i Hercegovine (URŽ).
URŽ je kolegijalni izvršni organ za rješavanje drugostepenih žalbenih postupaka u javnim nabavkama. Sjedište je u Sarajevu i ima dvije filijale u Mostaru i Banja Luci, koje nemaju status samostalnih pravih lica. Odluke URŽ su konačne i izvršne. To znači da se u odnosu na odluke odnosno Rješenja URŽ ne može ulagati nova žalba u upravnom postupku, te da se po rješenjima mora postupati. Ipak, stranka koja je nezadovoljna Rješenjem URŽ na raspolaganju ima pravni lijek, ali u upravnom sporu pred Sudom BiH, kojeg pokreće tužbom.
Druga važna institucija je Agencija za javne nabavke Bosne i Hercegovine (AJN), savjetodavni organ sa sjedištem u Sarajevu i dvije filijale u Banja Luci i Mostaru koje nemaju status pravne osobe. Ovlaštenja AJN su dosta široka, a obuhvataju izradu nacrta zakona i podzakonskih akata, monitoring i savjetovanje u cjelokupnom sustavu javnih nabava. Pored AJN, URŽ i Suda BiH kao osnovama institucionalnog okvira javnih nabava, značajna je uloga i revizijskih organa na svim nivoima koji imaju mogućnost utvrđivanja nepravilnosti u postupcima.
U zavisnosti od vrste nabavke i uslova u kojima se nabavka provodi, ugovorni organi mogu odabrati jedan od navedeni vrsta postupka javne nabavke:
Neovisno o predmetu i vrsti postupka, ugovorni organi dužni su poštivati četiri univerzalna principa javne nabavke, koju su proklamovani i u važećem Zakonu o javnim nabavkama:
Otvorene javne nabavke (Open Public Procurement – OPP) je zajednički projekat tri organizacije finansiran od strane Evropske unije: Centar za istraživačko novinarstvo (CIN), Centar za društvena istraživanja – Analitika, te Centar za zastupanje građanskih interesa – Fondacija CPI. Cilj projekta, koji je trajao od decembra 2013. do juna 2016., jeste doprinos borbi protiv korupcije osnaživanjem sektora javnih nabavki uz kvalitetnije učešće nevladinog i privatnog sektora.
Kroz analize i druge stručne dokumente, koje je iznjedrio projekat, ukazano je na postojeće probleme zakonskog okvira, otežane praktične okolnosti te moguće izazove, uz prijedlog mjera poboljšanja. U suradnji s drugim, manjim, lokalnim organizacijama povećani su njihovi kapaciteti za praćenje sistema nabavki i borbu protiv korupcije. Kroz istraživačke priče i baze podataka otkrivene su specifične koruptivne prakse i stvoren pritisak za većom transparentnošću i opštom odgovornošću u sistemu javnih nabavki.
CPI je radio na edukaciji i jačanju kapaciteta nevladinih organizacija u BiH po pitanju procesa i monitoringa javnih nabavki. Okupljeno je 12 organizacija iz cijele BiH u Partnerstvo za javne nabavke, koje su prošle kroz edukativni radionice, te radile na monitoringu javnih nabavki u sredinama i sektorima u kojima djeluju. Na osnovu praćenja nabavki, organizacije učesnice u projektu su radile priče na temu nabavki koje su predstavljene na web stranici Fondacije CPI www.gdjejelova.ba.
Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) je nevladina medijska organizacija, osnovana 2004., u čijem fokusu rada su istraživanje korupcije, organiziranog kriminala i sistemskih nepravilnosti koje građanima BiH otežavaju život te usporavaju demokratski razvoj države. Kroz istraživačke priče, interaktivne sadržaje i baze podataka, CIN razotkriva korupciju, nepravilnosti i neodgovornost u javnim nabavkama, pravosuđu, dodjeli poticaja, energetici, javnoj upravi i svakom drugom sektoru od značaja za građane.
Centar za društvena istraživanja Analitika je nezavisna, neprofitna, nevladina organizacija, koja se bavi istraživanjem i razvojem javnih politika u širem smislu. Misija analitike je da na osnovu kvalitetnih istraživanja i odgovarajuće ekspertize ponudi relevantne, inovativne i praktične preporuke usmjerene na promoviranje inkluzivnih i boljih javnih politika, kao i na ukupno unapređenje procesa njihovog donošenja.
Centar za zastupanje građanskih interesa – Fondacija CPI je nevladina organizacija osnovana 2009. godine, koja se bavi prikupljanjem, analizom i objavljivanjem podataka od interesa za građanstvo, te njihovom promocijom aktivno podržava izgradnju civilnog društva kroz zagovaranje transparentnosti budžetskog procesa na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini. Fondacija CPI nastoji omogućiti da javni i verificirani podaci važni za građane Bosne i Hercegovine budu lako dostupni, u kontekstu i na način koji je razumljiv i onima koji se profesionalno ne bave javnom administracijom i javnim finansijama.